Czy psychoterapia jest skuteczna?
Mniej więcej od lat 50. XX wieku zaczęto prowadzić empiryczne badania naukowe na temat szeroko rozumianej skuteczności psychoterapii (Rakowska, 2005). Przez ich realizację starano się odpowiedzieć zasadniczo na trzy pytania:
a. Czy psychoterapia jest skuteczną metodą leczenia i/lub pomagania osobom zmagającym się z zaburzeniami psychicznymi, szczególnie w porównaniu do farmakoterapii?
b. Jakie czynniki wpływają na to, że psychoterapia jest lub nie jest skuteczna?
c. Jaka jest skuteczność poszczególnych szkół psychoterapeutycznych?
Dyskusję na ten temat rozpoczął wybitny psycholog osobowości, Hans Eysenck (1952), który na podstawie metaanalizy kilkudziesięciu prowadzonych wówczas badań nad efektywnością psychoterapii doszedł do wniosku, że mniej więcej tyle samo pacjentów psychiatrycznych uzyskuje poprawę po psychoterapii, ile zdrowieje samoistnie bez żadnej interwencji psychoterapeutycznej. Dosłownie setki późniejszych badań nad skutecznością psychoterapii przeanalizowanych w wielu metaanalizach podważyły jednak wnioski Eysencka i dostarczyły wiarygodnych danych empirycznych o tym, że psychoterapia jest nie tylko skuteczną formą leczenia zaburzeń psychicznych, ale również metodą istotnie wspomagającą rozwój człowieka i polepszającą jakość jego życia (zob. np. Bergin, 1971; Elkin i in., 1988; Lambert, 1992; Luborsky i in., 1975; Smith i Glass, 1978). Co więcej, przełom XX i XXI wieku przyniósł fascynujące odkrycia z pogranicza psychoterapii i neurobiologii wskazujące, że psychoterapia może mieć równie istotny wpływ na funkcjonowanie mózgu jak farmakoterapia (zob. np. Etkin i in., 2005; Gabbard, 2000). Wskutek powyższego Światowa Organizacja Zdrowia (World Health Organization – WHO) uznała psychoterapię za równie skuteczną formę pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi jak leczenie farmakologiczne (WHO, 2001).
Bardziej kłopotliwe okazało się jednak uzyskanie odpowiedzi na dwa pozostałe pytania, a szczególnie to dotyczące porównania skuteczności różnych szkół psychoterapeutycznych. W badaniach naukowych nad tym zagadnieniem istnieje niebezpieczeństwo wielu błędów i pułapek metodologicznych, takich jak np. „efekt lojalności” wobec własnej szkoły psychoterapeutycznej (badacz, który reprezentuje dany nurt psychoterapeutyczny, chce wykazać jego przewagę nad innym nurtem) czy złudzenie większej skuteczności danej szkoły psychoterapeutycznej wynikające z tego, że prowadzi np. więcej badań empirycznych od drugiej, która może w ogóle takich badań nie prowadzić. Kilkadziesiąt lat badań nad tą kwestią nie doprowadziło jednak do żadnych konkretnych wniosków oprócz tego, że żadna szkoła psychoterapeutyczna nie jest skuteczniejsza od innej. To, co najbardziej leczy/pomaga w psychoterapii, nie dotyczy tzw. czynników specyficznych rozumianych jako konkretne techniki psychoterapeutyczne charakterystyczne dla danego nurtu, tylko tzw. czynników niespecyficznych, czyli przede wszystkim jakości unikalnej relacji między psychoterapeutą a klientem (zob. np. Gelso i Hayes, 2004; Strupp, 1978).
W związku z niezwykle złożonym przedmiotem psychoterapii, trudnościami w jednoznacznym określeniu kryterium jej skuteczności (jak np. w medycynie), a także uwikłaniem w tego typu badania naukowe wartości społeczno-kulturowych, od początku XXI wieku zmienił się paradygmat badań naukowych nad psychoterapią. Uważa się, że prowadzenie badań nad jej skutecznością w ogóle czy pomiędzy różnymi szkołami jest empirycznie nieweryfikowalne i prowadzi wyłącznie do jałowych sporów oraz uwstecznienia wiedzy naukowej o tym, czy i jak działa psychoterapia.
Zamiast tego obecnie postuluje się badania tzw. mikroprocesów w psychoterapii (zob. np. Altenstein i in., 2013; Koole, Tschacher, 2016; Wiltshire i in., 2020). Polega to na analizie pewnych odrębnych i wydzielonych zjawisk, np. dotyczących różnych indywidualnych właściwości psychoterapeuty i klienta oraz ich wpływu na dynamicznie zmieniającą się relację między nimi. Postulat badania przez wyodrębnienie pojedynczych mikroprocesów pozwala tworzyć łączną analizę procesu i wyniku psychoterapii przy uwzględnieniu indywidualnego zróżnicowania pacjentów oraz psychoterapeutów – szczególnie w obrębie różnych nurtów psychoterapii.
Bibliografia
Altenstein D., Krieger T., Grosse-Holtforth M. (2013). Interpersonal microprocesses predict cognitive-emotional processing and the therapeutic alliance in psychotherapy for depression. Journal of Counseling Psychology, 60, 445–452.
Bergin A. (1971). The evaluation of therapeutic outcomes. W: A. Bergin, S. Garfield (red.), Handbook of psychotherapy and behavior change (s. 217–270). Nowy Jork: Wiley.
Elkin I., Pilkonis P., Docherty J., Sotsky S. (1988). Conceptual and methodological issues in comparative studies of psychotherapy and pharmacotherapy: I. Active ingredients and mechanisms of change. The American Journal of Psychiatry, 145, 909–917.
Etkin A., Pittenger C., Polan H., Kandel E. (2005). Toward a neurobiology of psychotherapy: basic science and clinical applications. The Journal of neuropsychiatry and clinical neurosciences, 17, 145–58.
Eysenck H. (1952). The Effects of Psychotherapy: An Evaluation. Journal of Consulting Psychology, 16, 319–324.
Gabbard G. (2000). A neurobiologically informed perspective on psychotherapy. British Journal of Psychiatry, 177, 117–22.
Gelso C., Hayes J. (2004). Relacja terapeutyczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Koole S., Tschacher W. (2016). Synchrony in Psychotherapy: A Review and an Integrative Framework for the Therapeutic Alliance. Frontiers in Psychology, 7, 862.
Lambert M. (1992). Psychotherapy outcome research: Implications for integrative and eclectical therapists. W: J. C. Norcross, M. R. Goldfried (red.), Handbook of psychotherapy integration (s. 94–129). Basic Books.
Luborsky L., Singer B., (1975). Comparative studies of psychotherapies: Is it true that „everyone has won and all must have prizes”? Archives of General Psychiatry, 32, 995–1008.
Rakowska J. (2005). Skuteczność psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Smith M., Glass G. (1977). Meta-analysis of psychotherapy outcome studies. American Psychologist, 32, 752–760.
Strupp H. (1978). The therapist’s theoretical orientation: An overrated variable. Psychotherapy: Theory, Research & Practice, 15, 314–317.
Wiltshire T., Philipsen J., Trasmundi S., Jensen T., Steffensen S. (2020). Interpersonal coordination dynamics in psychotherapy: A systematic review. Cognitive Therapy and Research, 44, 752–773.
World Health Organization (2001). The world health report 2001 – Mental Health: New Understanding, New Hope. https://www.who.int/whr/2001/en/